המרכז הטיפולי

הקליניקה

הקליניקה שלנו שוכנת בקיבוץ גיניגר והיא חלק ממתחם של מרחבי טיפול מגוונים. המרחב מעוצב בהשראת הטבע ומייצר אווירה תומכת לביסוס רוגע והתכנסות לתוך חיבור עצמי. העבודה בקליניקה תומכת שלבים מסוימים בתהליך שבהם נדרש מרחב שמור ומוגן יותר.

יער בלפור

את מרחב הטיפול ביער גילינו במקרה. הוא יושב בפינה קסומה, צדדית ואינטימית בצילו של עץ שיטה מכחילה. מרחב העבודה מאפשר לצאת ולחוות את הטבע כשותף לתהליך הריפוי.  המרחב כולל דוני- מקום להדלקת אש, מרחבי יצירה ובנייה, ונקודת יציאה לתרגילי חקירה בתוך היער הגדול ושוקק החיים.

טיפול מרחוק

לא לכל אחד ואחת נגישות להגיע עד אלינו. כחלק מתהליכי ההתערבות ומניסיוננו מתקופת הקורונה למדנו כי האפשרות להיפגש דרך מסך המחשב יכולה להיטיב עם חלק מהפונים. גם דרך המסך אנו מביאים את עקרונות העבודה שלנו ומנסים לרתום את הטבע כשותף לטיפול.

עקרונות מנחים

זמן טבע

זמן טבע אינו נמדד על הציר הלינארי שאנו רגילים לחיות לפיו. הוא לא נמדד בשעון וגם לא בשבוע. זמן טבע מאופיין באיכותו ובמרחב שנוצר מתוך איכות זו. בזמן טבע אנחנו, באדם-דרך-טבע, רוצים לכוון את הקשב שלנו לנוכחות האישית והיכולת לשהות בסביבה טבעית ופראית הגורמת ל"אני" היצירתי לצאת לאור ולהשתחרר מתוכנו.

בגישת המיינדפולנס מושג זה מאופיין כפער בין רגע לרגע, היכולת לשהות במרווח שבין רגע נתון לבא אחריו. נראה לעיתים, שהפעולה הפשוטה הזו נשכחת כאשר אנו פועלים במרחב היום יום שלנו שבמהלכו יש לנו המון מחשבות, פעולות ו"דברים שאנחנו צריכים להספיק…".זמן הטבע מאפשר לנו רגע לשבת. בנחת. ולהתבונן בפעימה הקטנה הזו בין משימה למשימה. 

בין הכנסת האוויר להוצאה שלו. רון קורץ, מפתח שיטת ההאקומי מספר כי היכולת שלנו להשתהות ברגע שבין הרגעים היא בעצם היכולת שלנו להיות נוכחים בהווה.עקרון העבודה של זמן הטבע מתכתב עם הרעיון של קורץ ומעניק לנו חוויה התנסותית מיוחדת במינה שהיא אחד הבסיסים לעבודה הטיפולית שלנו באדם-דרך-טבע.

עבודה עם כוחות אישיים

כל עץ היה פעם זרע. זרע בו גלום פוטנציאל העץ כולו. כל פרפר התחיל כזחל… אנו, באדם-דרך-טבע מאמינים כי התפתחות היא בעצם דרך של צמיחה הבאה לידי ביטוי בשלבים ותקופות שונות. לעיתים, במעבר מתקופת למידה אחת לאחרת מתקיים חוסר ודאות, בלבול, לחץ ותופעות נפשיות ופיזיות נוספות.

לכל אחד מאיתנו כוחות אישיים ייחודיים איתם הוא הגיע לעולם, לכל אחת פוטנציאל וייעוד אישי למימוש. היכולת להסתכל על המורכבויות שבדרך כמסע התפתחותי, ועל האיכויות של כל אחד ואחת מאיתנו ככוחות מאפשרת לטפח תחושת מסוגלות וערך עצמי. קארל רוג'רס, אבי תורת ההומניזם ראה בהגשמה העצמית ככוח המניע את הזרע להמשיך ולצמוח מעלה ומעלה.

כחלק אינטגרלי בגישת העבודה שלנו באדם-דרך-טבע אנחנו עושים שימוש נרחב בביסוס עוגן פנימי חזק שמייצר חוסן ועמידה בפני אתגרי החיים ובנוסף, מקיימים מסע היזכרות בזרע הפנימי והגולמי שלנו. דרך תהליך היזכרות זה אנו שואפים לעשות דיוקים במסע האישי ולשאוף מחדש למימוש הפוטנציאל הגלום בנו, בדיוק כפי שבני משפחתנו, הצמחים ובעלי החיים שואפים כל יום ביומו.

הקשבה מיינדפולנס

"השועל עוצר לפתע. מנסה להבין מה הוא שמע עכשיו. זה צליל לא מוכר. משהו מוזר קורה כאן הוא חושב לעצמו. אני לא יכול להחזיק את הרגל באוויר יותר ומניח אותה בזהירות על העלים. השועל בורח". (ערב סיפור סיפורים 2018). החיות חייבות להקשיב. לכל רחש בלתי מוכר. אחרת, הן ייטרפו. ואנחנו, בני האדם? מה מתעורר אצלנו שמישהו לא מקשיב לנו? או שאנחנו איננו קשובים לאחר? או לעצמנו?

הקשב היא היכולת להיות בנוכחות לכל תגובה שעולה, בתוך כל סיטואציה שבה אנחנו נמצאים. קשב היא מיומנות שניתן לפתח והיא מאפשרת לפגוש את החלקים היותר עדינים בנו ולהכיר את עצמנו לעומק. ככל שיכולת הקשיבות מתבססת, נוצרת גם ערות לחושים החיצוניים והפנימיים שלנו. מיומנות ההקשבה מאפשרת לנו להכיר את החלקים הסמויים שפועלים בנו ולהרחיב את היכולות האישיות שלנו.

ארבעת היסודות

כמו גם ארבע העונות וארבעת כיווני השמים מהווים מודל אוניברסלי דרכו ניתן לאבחן ולהכיר את הכוחות השונים שפועלים בתוכנו. אדמה, אוויר, אש ומים מהווים את ארבעת האלמנטים הבסיסים דרכם ניתן להתחקות אחר עודף, חוסר או איזון באלמנט מסויים. אנו עושים שימוש במודלים אלו כדי לאפיין ולמפות את הכוחות, החסמים והאתגרים של כל מטופל. המודלים הופכים להיות שפה משותפת שדרכה ניתן להתבונן ללא שיפוטיות באני הפנימי העמוק ובחלקים גלויים וסמויים של העצמי.

עקרון ההשתקפות

איננו יכולים לראות את פנינו ללא מראה. על מנת להבחין בניואנסים הקטנים עלינו להיעזר באחר. במישהו חיצוני לנו. שאנו סומכים עליו ומרגישים איתו פתוחים ונינוחים. ג'נדלין, ממציא והוגה שיטת ההתמקדות (Focusing) משתמש במושג "אינטראקציה היא ראשונית" (Interaction first). אנחנו, באדם-דרך-טבע מאמינים ורוצים להביא את האינטראקציה למרכז הבמה ומשתמשים בשיקוף כשחקן מרכזי המקדם אותנו לסיטואציה שבמהלכה ניתן ללמוד על עצמנו דברים נפלאים, מרתקים וחדשים.

מבחינתנו, האינטראקציה מתחוללת דבר ראשון בתוך כל אחד ואחת מאיתנו. לפני שנקודה א' נמצאת באינטראקציה עם נקודה ב' היא מקיימת אינטראקציה בתוך עצמה. נקודה א' היא בעצמה אינטראקציה מוסיף ג'נדלין. על מנת שנוכל להתבונן באינטראקציה זו אנו נעזרים בדמות המטפל. עקרון ההשתקפות מאפשר לנו לקחת אחריות על חיינו מתוך הבנה כי מציאות החיים שלנו מתגלמת לאור המציאות הפנימית – מחשבות, רעיונות, הנחות יסוד, ועוד שמתקיימת בנו.

פסיכו-חינוך

על מנת להתמודד עם בעיה עלינו להבין וללמוד אותה קודם. אנו מאמינים כי שיח פתוח והסבר רציונלי ולוגי אודות מורכבות נפשית או התנהגותית תורמת לתהליך השינוי. דיון אודות המורכבות מהווה בסיס לשיח פתוח וכנה, ופעמים רבות מהווה נקודת התחלה להכרה ועיבוד של ההגדרה העצמית או המצב הנפשי שאיתו אנו מתמודדים. "כל עוד החינוך אינו מטפח מבט שלם על החיים, הוא בעצם חסר משמעות…" (יידו קרישנמורטי), כפי שקרישנמורטי כותב. הפסיכו-חינוך, מאפשר לנו להסתכל ולהביט על המציאות השלמה ולמצוא את מקומנו בתמונה הכללית.

יצירה

ביכולתנו ליצור מציאות. אם נחשוב על זה לרגע קט בכל רגע נתון אנו יוצרים את המציאות שסביבנו. דרך היצירה אנו מאפשרים מרחב לביטוי העצמי הפנימי שלנו. לכל אחד ואחת קיימת יכולת ביטוי עצמי אשר מנכיחה את מי ומה שהוא. היצירה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות ודרכים. אנו, באדם-דרך-טבע עושים שימוש בכתיבה, מלאכות קדומות, ציור טבעי ותנועה. ההסכמה ליצור היא הסכמה להגביר את התוקף הפנימי ולממש את ההגשמה שלנו. המרחב הטבעי הוא יצירה אחת גדולה ואנו חלק בלתי נפרד ממנה.

הדדיות

היא מערכת יחסים שבה האחד משפיע על השנייה ולהפך. מערכת יחסים שכזו אינה שוויונית בהכרח ובשל כך סוג קשר שכזה מקדם עבודה על דפוסי התקשרות שונים. אנו מאמינים כי מערכת יחסים טיפולית טומנת בחובה הזדמנות הדדית להתפתחות וזו, משפיעה בצורה ישירה על הקשר הטיפולי. הקשר הקרוב והבלתי אמצעי שאנו יוצרים עם המטופלים שלנו נשען על עקרונות הפסיכולוגיה ההתייחסותית ועל ההבנה כי "אינטראקציה היא הדבר הראשון" כפי שג'נדלין, הוגה "ההתמקדות" טען.